اطلاعات عمومی درباره ایرلند

جغرافیای ایرلند: این کشور در غرب اروپا واقع شده و پنج ششم از جزیره ایرلند واقع در شمال اقیانوس اطلس و غرب بریتانیا را به خود اختصاص داده است.

مختصات جغرافیایی ایرلند، ۵۳درجه شمالی و ۸درجه غربی است. موقعیت استراتژیک ایرلند به دلیل واقع شدن در مسیر هوایی و دریایی بین شمال آمریکا و شمال اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است.آب و هوای این کشور معتدل، پر باران و بخاطر مناظر زیبایی که دارد؛ "جزیره زمرد" نامیده می‌شود.

مساحت: ۷۰۲۷۳کیلومتر مربع وسعت دارد که صد و نوزدهمین کشور دنیا محسوب می‌شود. از این میزان، حدود ۶۹ هزار کیلومتر مربع خشکی و مابقی آب است.

وضعیت سرزمینی: بیشتر سرزمین داخلی ایرلند صاف و هموار است که با تپه‌های ناهموار و کوه‌های کم ارتفاع احاطه گردیده است. سواحل غربی عمدتا صخره ای است. پست ترین نقطه واقع در اقیانوس اطلس، معادل صفر و مرتفع ترین نقطه کشور(Carrauntoohill) به ارتفاع ۱۰۴۱متر می باشد. حدود ۸۵/۱۶درصد از زمین ها زیر کشت فصلی و دائم است.

منابع طبیعی: گاز طبیعی، ذغال سنگ، مس، سرب، روی، نقره، سولفات باریم، سنگ گچ، سنگ آهک و سنگ دولومیت.

برای اطلاعات بیشتر از جغرافیای ایرلند به سایت مراجعه http://www.irishgeography.ie/index.php/irishgeography شود.

 تقسیمات کشوری: چهار استان شامل: آلستر (شمال)، کونات (غرب)، لینستر (شرق)، مانستر (جنوب) و ۲۶شهرستان(Counties). لازم به توضیح است که جزیره ایرلند مجموعا دارای ۳۵شهرستان است که ۶شهرستان در استان آلستر تحت عنوان «ایرلند شمالی» همچنان تحت حاکمیت انگلستان می باشد.

شهرهای بزرگ جمهوری ایرلند شامل: دوبلین، کورک، گالوی، لیمریک و واترفورد می باشند.

پرچم: سه باند عمودی یک اندازه به رنگ‌های سبز، سفید و نارنجی که رسما معنی خاصی ندارند اما تعبیر عرفی این است که رنگ سبز بیانگر سنت ملی گرایانه (گیلیک) است. رنگ نارنجی حاکی از سنت نارنجی ( اقلیت حامی ویلیام ) است و رنگ سفید سمبل صلح (متارکه همیشگی جنگ) بین سبز و نارنجی است.

سرود ملی ایرلند:  https://www.gov.ie/en/publication/52a628-the-national-anthem/

 نوع حکومت: جمهوری، دموکراسی پارلمانی

روز استقلال: ۶دسامبر ۱۹۲۱ (بموجب پیمان منعقده با انگلیس)

روز ملی: ۱۷مارس روز پاتریک مقدس (Saint Patrick)

قانون اساسی: همه پرسی قانون اساسی در تاریخ اول ژوئیه ۱۹۳۷انجام شد و این قانون از ۲۹دسامبر ۱۹۳۷در ایرلند به اجرا گذاشته شد. البته قانون  اساسی ایرلند در چند دوره بعد از آن اصلاحاتی را به خود دید. برای اطلاع از پیشینه و آخرین وضعیت قانون اساسی ایرلند به http://www.irishstatutebook.ie/eli/cons/en  مراجعه شود.